Математика з ЛЕГО
Введення нових державних стандартів
загальної освіти передбачає використання оновлених педагогічних технологій в
освітньому процесі. Стандарти нового покоління орієнтують вчителів на
гуманізацію процесу освіти та створення умов для різнобічного розвитку особистості
дитини, при цьому досягнення результатів повинно здійснюватися шляхом
системно-діяльнісного підходу.
Формування базових знань, умінь і навичок повинно поєднуватися з творчою діяльністю, пов'язаною з розвитком у дитини пізнавальних процесів. Учитель у своїй педагогічній діяльності повинен враховувати, що серед всіх мотивів навчальної діяльності найдієвішим є пізнавальний інтерес, який виникає у процесі навчання. Дитині легше вчитися, засвоювати матеріал, коли їй вчитися цікаво. Такий пізнавальний інтерес формується різними способами на уроках і в позаурочній діяльності. Це і гра, і елементи цікавості, проблемні ситуації й інші способи. Успіх навчання залежить від бажання дитини вчитися, пізнавати. Значить наша мета – прищепити інтерес до знань, здатність їх одержувати, спираючись на цікавий і змістовний матеріал.
Формування базових знань, умінь і навичок повинно поєднуватися з творчою діяльністю, пов'язаною з розвитком у дитини пізнавальних процесів. Учитель у своїй педагогічній діяльності повинен враховувати, що серед всіх мотивів навчальної діяльності найдієвішим є пізнавальний інтерес, який виникає у процесі навчання. Дитині легше вчитися, засвоювати матеріал, коли їй вчитися цікаво. Такий пізнавальний інтерес формується різними способами на уроках і в позаурочній діяльності. Це і гра, і елементи цікавості, проблемні ситуації й інші способи. Успіх навчання залежить від бажання дитини вчитися, пізнавати. Значить наша мета – прищепити інтерес до знань, здатність їх одержувати, спираючись на цікавий і змістовний матеріал.
Підвищенню якості навчання, ефективності
роботи на уроці, активності дітей під час навчального процесу, залученню їх у
системно-діяльнісний підхід, підвищенню успішності на уроках сприяє
застосування під час навчального процесу конструктора ЛЕГО. Конструктор ЛЕГО є зручним інструментом, що
дозволяє легко долати ряд типових труднощів при вивченні навчального матеріалу
учнями початкової школи. Цеглинки LEGO є
наочно – образними моделями тих інтелектуальних операцій, які учні проводять у
ході навчальної діяльності.
Частіше конструктор ЛЕГО я використовую
на уроках математики, але він мені допомагає і при роботі на інших уроках.
Використання
LEGO-підтримки на уроках математики дозволяє вчителю:
-
показати як утворюються числа, порівнювати їх;
-
знайомити учнів з арифметичними діями і сприяє формуванню обчислювальних
навичок;
-
ознайомити зі складом числа та закріплювати його;
-
формувати і розвивати вміння складати й розв'язувати задачі вивчених видів;
-
показати як утворюються числа другого десятка, розкрити особливості їх назв і
порядок при лічбі;
-
знайомити з геометричним матеріалом ( фігури, периметр, площа);
-
розвивати логіку та мислення, пізнавальні процеси та комунікативні навички, дрібну
моторику рук;
-
вчить орієнтуватися у просторі та на площині,
- виховує акуратність, колективізм, вчить працювати в колективі та спільно
знаходити вирішення завдань)
-
розвиває творчі здібності учнів.
Наведу деякі прикладів використання
ЛЕГО-підтримки на уроках.
1.
Для розвитку просторового орієнтування, пам'яті, уваги можна використовувати
таке завдання:
-
Діти, слухайте уважно мої команди й чітко їх виконуйте. Покладіть перед собою
плату вертикально. Слухаємо команди.
-З
верхнього правого кута по горизонталі вліво покладіть 2 цеглинки.
-
Від останньої цеглинки -2 цеглинки вниз по вертикалі.
-
1 цеглинка вправо по горизонталі від останнього.
-
2 цеглинки вниз по вертикалі.
-
Покладіть 1 цеглинку вліво по горизонталі.
-
Яку фігуру ви отримали? (5)
2.
При проведенні усного рахунку зручно використовувати кольорову гаму
ЛЕГО-цеглинок.. На дошці записаний ряд чисел, які є відповідями математичних
виразів. Над кожним з чисел прикріплена картка з певним кольором. Учні
виконують усні обчислення і викладають на платі відповідь цеглинками ЛЕГО
заданого кольору.
4 5
6 7 8 9 10
черв. син. зел. коричн. жовтий. біл. чорн.
Вирази
для вправи можна запропонувати в 2 варіантах, причому підібрати їх так, щоб
кольори шикувалися в зворотному порядку. Це зручно при перевірці.
1
варіант 2 варіант
3
+ 2 7 – 2
6
+ 1 3 + 3
7
+ 2 6 – 2
5
– 1 5 + 4
2
+ 4 8 – 1
7
– 2 1 + 4
3.
На різних уроках можна використовувати гру «Вірю – не вірю», «Так - ні».
3
+5 = 8 ? 7 – 2 = 6? 9 – 4 = 5 ? 3 + 6 = 10 ?
Якщо
учні вважають висловлювання істинним, то на платі в ряд викладають цеглинку. А
якщо вислів вони вважають помилковим, то у рядку з'являється «дірка» або
«віконце».
4.
Багато варіантів роботи можна використовувати при вивченні складу чисел до 10.
-
Проілюструйте, як ми можемо отримати число 5?
Учніі
викладають 2 стовпчика цеглинок, а потім ми розбираємо кожен варіант.
-
Я задумала числа, якщо їх скласти, то вийде число 8. Проілюструйте ці 2
доданки.
5.
Цеглинки LEGO допомагають на уроках при вивченні взаємозв'язку між компонентами
дій.
6.
Зручно використовувати конструктор при вивченні таблиць арифметичних дій.
7.
При розв’язуванні задач LEGO – цеглинки допомагають зрозуміти умову, тобто вони
замінюють короткий запис у зошити, дозволяють правильно вибрати арифметичну дію
при обчисленні і для перевірки рішення.
Наприклад, діти читають задачу «На
першій полиці стояло 6 книжок, а на другій полиці на 3 книги менше. Скільки
книг стояло на другій полиці? Скільки всього книг було в книжковій шафі?» Після
розбору задачі вчитель просить проілюструвати умову, або пізніше діти самі вже
під час розбору викладають цеглинки відповідно умові. На платі з'являється
перший стовпчик цеглинок - кількість книжок на першій полиці, потім виставляють
поруч стільки ж, але прибирають 3 цеглинки, це допомагає їм вибрати арифметичну
дію. Потім діти відповідають на друге питання задачі, з'єднуючи стовпчики в
один. Залишилося записати розвя’зання і перевірити.
8.
Мені подобається використовувати конструктор при знайомстві дітей з числами
другого десятка. Лічильні палички не дають такої наочної картини читання
двозначного числа як LEGO-цеглинки. Дітям легко ілюструвати двозначне число – 1
десяток – це стовпчик з 10 цеглин і поруч стовпчик з кількох цеглин. показують
кількість одиниць. Велику допомогу надають LEGO – цеглинки при порівнянні
двозначних чисел, при вивченні різних обчислювальних прийомів додавання і
віднімання. Наприклад, діти ознайомлюються з прийомом додавання виду 36 + 4.
Тут перед ними постє проблема - не вистачає цеглинок для ілюстрації доданків,
адже даю всього 30 цеглинок. Але діти самі швидко знайшли вихід – об'єднали
свої сили з учнями за сусідньою партою – і знайшли алгоритм даного прийому
додавання. «Одинички ми складаємо з одиницями, вийшов десяток. А десяток може
дружити тільки з десятками, значить, додаємо 1 десяток до десятків»
9.
При диференційованій роботі зі слабовстигаючими учнями конструктор ЛЕГО допомагає при обчисленнях.
10.
З ним легко вивчати і елементи геометрії в початковій школі (периметр, площу,
властивість протилежних сторін прямокутника). ЛЕГО - підтримку можна
використовувати й на уроках навчання грамоти та
мови. Наприклад, при вивченні і закріпленні теми «Речення. Кількість слів у реченні» можна схему речення
викладати за допомогою цеглинок ЛЕГО. Також можна визначати кількість голосних
звуків в слові, кількість складів.
11.
В кінці уроку можна провести хвилинку творчості, часто учні самі задають тему,
оцінюють свою роботу і роботи товаришів, можуть працювати групами, а потім
«працює сучасний безшумний пилосос», який в лічені хвилини призводить робоче
місце в порядок.
Використання ЛЕГО на уроках у
початковій школі - це важливий і корисний елемент навчального процесу, адже це
допомагає дитині розвивати розумові та фізичні здібності: увагу, пам'ять, мову,
дрібну моторику рук тощо. Діти
проявляють свої творчі здібності, фантазії, вчаться взаємодії з однолітками,
взаємодопомоги, необхідності обміну інформацією, вмінню приймати рішення,
розвивають комунікативні навички.
Вивчаємо математику за допомогою LEGO
Що значить конструктор LEGO® для сучасних дітей? Улюблена іграшка? Чи інструмент реалізації ідей? А можливо спосіб пізнання світу та вивчення математики?
Часто батьки навіть не здогадуються скільки корисного, цікавого та
пізнавального можна створити і вивчити за допомогою улюбленого
конструктора. Навіть за допомогою невеликої кількості деталей.
У статті нижче ми розглянемо, яким чином за допомогою LEGO® можна вивчати математику і розвивати логіку.
У статті нижче ми розглянемо, яким чином за допомогою LEGO® можна вивчати математику і розвивати логіку.